۱۳۸۸/۰۵/۱۶

بسياري از برنامه‌هاي تلويزيون حديث نفس بزرگسالان است كه در قالب برنامه كودك ساخته مي‌شود

ایلنا:نشست نقش رسانه در اعتلاي ادبيات و سينماي كودك و نوجوان با حضور كارشناسان رسانه و تعدادي از كارگردانان فعال سينماي كودك برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، گيتي خامنه‌اي مجري برنامه كودكان و كارشناس امور رسانه درباره برنامه‌سازي براي كودكان گفت: كار براي كودكان شباهت‌هاي بسياري در نقاط مختلف دنيا با يكديگر دارد.
وي ادامه داد: در كار براي كودكان چند نكته را بايد مد نظر قرار داد. اول اينكه بچه‌ها خيلي فهيم‌‌تر از آن چيزي هستند كه ما تصور مي‌كنيم و اگر به آنان ساده‌انگارانه برخورد كنيم به راحتي متوجه مي‌شوند.
وي با اشاره به تجربيات خود در خارج از كشور گفت: تفاوت‌ها و تمايزات فرهنگي قاعدتاَ مي‌تواند در ارتباطات موثر باشد. اما درك ارتباطات از يك رابطه متقابل طبيعي نشات مي‌گيرد.
وي افزود: ما هم‌اكنون از كودكان عقب افتاده‌ايم به اين دليل است كه متاسفانه در ايران هيچ كسي كار خود را به صورت تخصصي انجام نمي‌دهد و تقسيم‌بندي و مرزبندي مشخصي بين نقش افراد در توليد برنامه‌ها براي كودكان مشخص نيست.
خامنه‌اي اضافه كرد: اين امر حتي در مدارس نيز وجود دارد و معلم‌هاي ما به جاي آنكه كودك را هدايت كنند تا دچار خسارت‌هاي جبران‌ناپذير نشود، به جاي وي تصميم مي‌گيرد.
وي درباره برنامه‌هاي تلويزيون براي كودكان گفت: اينكه تلاش داشته باشيم هر برنامه‌اي كه توليد مي‌كنيم حتماَ بايد بار آموزشي داشته باشد، فكر درستي نيست.
در وهله اول رسانه‌ها بايد مخاطبان خود را بشناسند و بعد باور كنند كه مخاطبان، مخاطبان هوشمند هستند و سپس با آنها صادقانه برخورد كنند.
وي درباره سينماي كودك افزود: امروز متاسفانه نزديك 20 سال از توليد فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان مي‌گذرد اما به نظر مي‌رسد هيچ حركت خاصي در اين زمينه كه مخاطب فيلم‌ها مشخص شوند، صورت نگرفته است و هنوز خلط فيلم‌سازي براي كودك و درباره كودك وجود دارد.
اين مجري سابق برنامه‌هاي كودكان ادامه داد: بسياري از برنامه‌هاي تلويزيون حديث نفس بزرگسالان است كه در غالب برنامه كودك ساخته مي‌شود و متاسفانه در بسياري موارد نگاه برنامه‌سازان با نگاه و ديد و آگاهي كودكان امروز متفاوت است.
حسين مهكام نويسنده و كارشناس رسانه طي سخناني گفت: رسانه‌ها امروز مي‌توانند جهان جديدي را براي مخاطبان خودخلق كنند و مخاطب به مثابه ديد توليدكننده يك اثر رسانه‌اي به جهان نگاه مي‌كند و هر اثر رسانه‌اي در سينما و جاهاي ديگر اتفاق مشتركي است و فقط جنس آن متفاوت است.
وي ادامه داد: من احساس مي‌كنم يك مشكل ريشه‌دار در بحث سينما و به خصوص سينماي كودك وجود دارد و آن اين است كه مسوولان سينما دچار يك نگاه ايدئولوژيك به سينما و ادبيات هستند. متاسفانه امروز به جاي آنكه اجازه دهيم تا كودك خود وارد اثر شود از او مي‌خواهيم كه با يك نگاه ايدئولوژيك به فيلم و يك اثر هنري نگاه كند و به محض آنكه او تلاش مي‌كند با غرايز خودش با يك اثر سينمايي برخورد كند از او مي‌خواهيم كه شبيه ما فكر كند.
وي با تطبيق برنامه‌هايي كه در دهه‌هاي گذشته از تلويزيون پخش مي‌شد و آثاري كه امروز پخش مي‌شود افزود: آثاري كه امروز براي كودكان پخش مي‌شود به سمت يك ساده‌انگارگي مي‌رود. بيشتر برنامه و كارتون‌هاي تلويزيون را محصولات شرق آسيا تشكيل مي‌دهند و مخاطبان اين محصولات فقط از ديدن آنها لذت مي‌برند ولي وارد ساحت انديشه نمي‌شوند.
مه‌كام افزود: زماني كه ما نگاه ايدئولوژيك به اثر هنري و برداشت‌هاي آن داشته باشيم رسانه‌ها و سينما نيز ابزاري مي‌شوند براي انتقال انديشه‌هايمان و براي پيشرفت در زمينه سينماي كودك بايد اين نگاه تصحيح شود.
انسيه‌شاه‌حسيني كارگردان سينما نيز طي سخنان كوتاهي گفت:‌ سينما بسيار وام‌دار ادبيات است و من هميشه خودم را وام‌دار ادبيات مي‌دانم.
وي درباره سينماي كودك گفت: دنياي كودكي دنياي بسيار قريب و عميقي است و كساني كه در عرصه ادبيات و سينماي كودك فعاليت مي‌كنند بايد بدانند كه در اولين قدم بايد بتوانند وارد فضاي ذهني كودكان شوند.
محمد ميركياني نويسنده و مديرگروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما طي سخناني گفت: تفاوت بين نسل‌ها هميشه وجود داشته است و نگاه انسان‌ها به هستي و زندگي متفاوت است اما در اين ميان يك نكته اساسي وجود دارد و آن اين است كه بسياري از عواطف انساني،‌عواطف همه‌زماني است و خصوصياتي دارد كه تقديرناپذير است. تفاوت بين مرزها يك نقطه‌ضعف نيست بلكه يك نقطه قوت است.
وي ادامه داد: نويسندگان و هنرمندان عرصه كودك و نوجوان بايد دوران كودكي خود را به ياد داشته باشند و هر چقدر نشانه‌ها دوران كودكي را بهتر بشناسند ميزان ماندگاري اثرشان بيشتر خواهد بود.
وي افزود: شناخت از حوادث دوران كودكي باعث تطبيق مشكلات امروز با دوران كودكي مي‌شود.
ميركياني با اشاره به تفاوت برنامه‌هاي تلويزيوني در دهه 60 و 70 و برنامه‌هايي كه امروز پخش مي‌شود گفت: در آن زمان تلويزيون رقيب نداشت در حالي كه امروز رقباي بسياري براي تلويزيون ايجاد شده است وبه طور طبيعي اگر برنامه امروز با اقبال مواجه مي‌شوديك موفقيت بزرگي است.
وي ادامه داد: امروز تعريف ما از مجري با دو دهه قبل متفاوت است و امروز مجريان بخش مهمي از برنامه‌ها هستند.
ميركياني ادامه داد: اگر بخواهيم رسانه خود را از لحاظ تربيتي و اخلاقي بررسي كنيم بايد خودمان را با خودمان بسنجيم و مقايسه رسانه ما با رسانه خارجي نه تنها سودي ندارد بلكه اشتباه است زيرا رسانه ما دولتي و ارزش‌ها و هنجارهاي خود را دارد.
وي ادامه داد: يك نكته ناگفته نيز در اين ميان است و آن اين است كه در كلان شهرها ريتم زندگي بسيار سريع است و عدم ارتباط انسان‌ها با يكديگر موجب شده است كه تلويزيون و به خصوص مجريان آن هم‌صحبت كودكان شوند. امروز مجريان قاب برنامه‌هاي تلويزيون و ليدر و وسيله ارتباطي بين تهيه‌كننده و مخاطبان برنامه است.
مصطفي شمشيري كارشناس ومجري اين نشست طي سخناني ضمن اشاره به اهميت سينماي كودك گفت: بايد رشته فيلم‌سازي كودك در دانشكده‌هاي هنري تاسيس شود و به صورت جدي مباني توليد فيلم براي كودكان جدي گرفته شود. امروز اگرمي‌خواهيم حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد به روز بوده و از آخرين اطلاعات و اخبار سينماي كودك مطلع باشيم. زيرا كه سينماي كودك در دنيا اهميت فراواني دارد و فيلم‌هاي كودك امروزه جزو فيلم‌هاي پرفروش دنيا هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر